Dysfunkcje narządu żucia

Bruksizm – zaburzenie, z którego istnienia i posiadania większość osób nie zdaje sobie sprawy

Bruksizm dotyczy nawet 30% populacji (niektórzy autorzy podają, że miejscami może dochodzić nawet do 60%). Bardzo często moi pacjenci zaciskający lub zgrzytający zębami, nie zdają sobie sprawy, że jest to zaburzenie patologiczne, które się leczy. Nieleczone może prowadzić do poważnych powikłań, m.in. trwałego uszkodzenia zębów i dziąseł, przewlekłego bólu głowy o bardzo dużym nasileniu, bólu mięśni twarzy oraz zaburzeń w stawie skroniowo – żuchwowym.

Bruksizm definiujemy jako nawykową, niekontrolowaną aktywność mięśni żucia. Może ona przyjąć postać wzmożonego napięcia mięśni żucia czy też zaciskania zębów i zgrzytania nimi. Wyróżnia się bruksizm dzienny (centryczny), czyli zaciskanie zębów w ciągu dnia oraz bruksizm nocny (ekscentryczny), który polega na zaciskaniu i zgrzytaniu zębami w trakcie snu.

Objawom miejscowym w ustach, takim jak patologiczne starcie i pęknięcia  czy odsłonięcie szyjek zębów, mogą towarzyszyć ogólne symptomy:
• chroniczne zmęczenie,
• wyczerpanie organizmu i dyskomfort psychiczny,
• sztywność karku,
• bóle kręgosłupa,
• bóle mięśni szyi, karku, barku,
• zaburzenia snu,
• trudności z oddychaniem.

Zdjęcie przedstawia starcie zębów spowodowane bruksizmem
źródło: www.cambridgedentalhub.co.uk

Etiopatogeneza bruksizmu nadal nie została w pełni wyjaśniona. Wśród przyczyn bruksizmu wyróżnia się:
• urazy zgryzowe,
• wady zgryzu,
• czynniki genetyczne,
• stres,
• lęk
• czynniki pochodzenia ośrodkowego (zaburzenia w zakresie neurotransmiterów, zmiany organiczne i czynnościowe układu nerwowego).

W tym roku doszło do małego „przełomu”. Badacze wykazali w pierwszym takim badaniu klinicznym, iż bruksizm senny jest zjawiskiem uwarunkowanym genetycznie, związanym z nieprawidłową funkcją przekaźników nerwowych w centralnym układzie nerwowym.

Do tej pory nie są znane metody leczenia, które na stałe hamują zjawisko bruksizmu. Konieczna jest poprawa warunków zgryzowych, w tym m.in.: korekta zbyt wysokich wypełnień, usunięcie urazów zgryzowych, odciążenie zębów i uzyskanie odpowiedniego stopnia rozciągnięcia mięśni, co przyczynia się do poprawy jakości życia. Bardzo ważne jest zabezpieczenie zębów szyną nazębną. Ponadto każdego pacjenta kieruję również do psychologa.